RUDOLF DIESEL, Motorul  Diesel
Rudolf Diesel
(* 18 martie 1858, Paris; † 29 septembrie 1913, Canalul Mânecii) a fost un inginer şi inventator german.

Datoritã faptului cã benzina era încã foarte scumpã si foarte inflamabilã, inginerul Rudolf Diesel a realizat un nou tip de motor care ardea initial praf de cãrbune, aprinderea realizîndu-se prin încãlzirea aerului comprimat în cilindru. În 1897 înlocuieste cãrbunele cu motorina, iar performantele noului motor nu s-au lãsat asteptate, el fiind utilizat la nave, locomotive etc., fãrã sã uitãm cã în 1930 Junkers adapteazã motorul diesel la avioane.

Desi este cunoscut pentru inventia sa legata de motorul cu aprindere prin scanteie, Rudolf Diesel a fost de asemenea si un eminent inginer, un cunoscator al artelor, lingvist si teoretician social. Inventiile sale au trei puncte comune: sunt legate de transferul de caldura prin procese si legi fizice; implica un design mecanic creativ; au fost motivate de conceptia inventatorului legata de nevoile sociale.  Initial Diesel a conceput motorul diesel ca pe o facilitate, adaptabila in marime si cost si utilizand un combustibil avantajos. In timpul anului 1885 Diesel si-a deschis primul laborator-magazin in Paris si si-a continuat cel de-al treispezecelea an de munca la noul sau motor.  In 1892 lui Diesel i s-a atribuit patent-ul pentru o propunere de motor in care aerul era compresat asa de mult incat temparatura depasea cu mult temperatura de aprindere a combustibilului. El a fost sustinut finaciar de Machinenfabrick Augsburg Numberg Company din Germania.  In august 1893, primul model experimental Diesel a putut sa mearga prin putere proprie. Diesel a mai imbunatatit timp de inca doi ani motorul sau si in ultima zi a anului a 1896 a putut prezenta un alt model care avea o eficienta mecanica de 75.6 procente, spre deosebire de masina cu vapori care avea o eficienta de numai 10 procente sau chiar mai putin. Desi fabricarea in cantitati comerciale a intarziat inca un an, pana in 1898 Diesel a ajuns milionar. Motorul sau nu a fost folosit numai la constructia automobilului, ci si in multiple alte scopuri.  In 1922 Robert Bosch din Germania a inceput sa lucreze la un sistem de injectie a combustibilului pentru motorul diesel, si pana in 1927 a fost gata noua pompa de injectie. Cererea pe piata a acestei pompe a fost asa de mare incat nu i se putea face fata. In 1931 au inceput sa fie produse astfel de pompe de injectie si in Franta si Anglia, iar in 1934 si o companie americana sub numele de American Bosh le fabrica.  In 1938 a fost intemeiata in Japonia compania Diesel Kiki. De atunci multe alte companii din diverse tari au cumparat licenta de productie a pompei de injectie.
La ora actualã, milioane de autovehicule, mii şi mii de vapoare şi locomotive propulsate de motoarele Diesel atestã incontestabil valoarea ši utilitatea acestei mari inventii. Pentru istoria ştiinţei, motorul Diesel constituie primul exemplu de realizare tehnicã plecând de la o analizã ştiintificã teoreticã.
Astfel, înainte de a împlini 25 de ani, Rudolf Diesel îşi propune sã realizeze un motor termic raţional plecând de la conceptele termodinamice enunţate în 1824 de cãtre Sadi Carnot şi ia în considerare problema randamentului. Dupã o serie de eşecuri, Diesel reuşeşte sã construiascã primul sãu motor (1897), un monocilindru vertical de 25 CP care folosea drept combustibil motorina şi funcţiona fãrã bujii. Acest motor supraalimentat atinge un randament de 45%.