Managerul Agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, Mihai Betelie, a realizat pentru Lumea Marcilor o analiza a impactului crizei si blocajelor economice generate de pandemia datorata COVID -19 asupra protejarii marcilor la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

Martie 2020: scadere cu 29% a cererilor noi de marca

Cifrele ne arata ca in martie 2020 s-au depus spre inregistrare un numar de 637 cereri fata de 892 in martie 2019.

Scaderea este vizibila, in valoare de 29 de procente. Totusi, aceasta nu poate fi pusa neaparat pe semnalele de criza economica, ci mai degraba pe chestiuni administrative ale OSIM si pe tendinta inca prezenta in Romania ca multe cereri sa se depuna fizic la registratura OSIM.

Din data de 27 martie, OSIM nu a mai procesat cererile depuse pe email, ci doar prin aplicatia pusa la dispozitie pe site-ul oficial. Putini romani sunt familiarizati cu astfel de tool-uri online si asta a dus la o scadere a numarului de marci depuse.

Cei care nu erau obisnuiti sa foloseasca mijloacele electronice de depunere, ci preferau mai degraba registratura OSIM,  s-au vazut in imposibilitatea depunerii cererilor. Datorita reglementarilor in contextul pandemic, programul de lucru cu publicul a fost suspendat aproape toata luna martie 2020.

Fata de media de 42 marci/zi din martie 2019, intr-una din zilele lunii martie 2020 s-a inregistrat un numar record de 109 cereri depuse. Acest numar era cu greu atins in perioadele de intensa crestere economica.

Procentul de scadere al numarului marcilor depuse este firesc, deloc ingrijorator. Acesta se datoreaza perioadei de acomodare cu un nou stil de lucru de acasa, iar majoritatea companiilor creative care lansau branduri noi au fost preocupate mai mult de organizarea noii activitati.

In ceea ce priveste bunurile si serviciile pentru care s-a solicitat protectie in martie 2020, tendintele nu s-au schimbat si nu exista o predilectie pentru anume activitati cerute la protectie.

O usoara scadere a ponderii cererilor de marca se constata la companiile din domeniul hotelier, al restaurantelor, transporturilor, afectate in mod direct de sistarea activitatii, ale caror proiecte de protectie de marca probabil au fost amanate.

Diminuarea taxelor OSIM ar putea fi o solutie pentru sustinerea mediului de afaceri!

In prezent, taxele OSIM pentru inregistrarea unei marci verbale sunt in jur de 1000 de lei, iar pentru varianta cu logo color ele aproape ca se dubleaza. Regimul taxelor OSIM este reglementat de OG 41/1998 care stipuleaza ca incasarile in lei si in valuta constituie venituri ale OSIM care le gestioneaza si le utilizeaza in regim extrabugetar.

Interesant este ca potrivit aceluiasi act normativ, disponibilitatile banesti in lei si in valuta existente la sfarsitul anului, dupa scaderea obligatiilor de plata si a incasarilor anticipate sunt distribuite intr- o cota de pana la 50% pentru premierea angajatilor, iar restul se reporteaza si se utilizeaza de catre OSIM in anul urmator.

Intr-o perioada in care bugetele companiilor sunt reduse, proiectele amanate, reducerea taxelor OSIM poate fi o masura de incurajare a antreprenorului roman de a deschide noi afaceri si de a le proteja si consolida fata de competitorii sai, prin inregistrarea marcii