In scopul realizarii unei priete interne libere, drepturile de proprietate industriala au fost armonizate la nivel european pentru marci si design.

Astfel, protectia acestor obiecte ale proprietatii industriale se poate face folosind o singura procedura valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene.

Prin marca Uniunii Europene intelegem orice semn sau denumire folosita in identificarea si diferentierea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altei persoane, si asupra caruia titularul are un drept exclusiv.

O marca europeana este valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene, fiind inregistrata la EUIPO (European Union Intellectual Property Office). Sistemul marcii europene constituie un sistem independent de oficiile nationale de protectie a marcilor: orice persoana fizica sau juridica poate sa depuna cerere de marca nationala, cerere de marca europeana sau amandoua.

Marcile Uniunii Europene protejate isi extind efectele pe teritoriul oricarui stat membru, chiar si cele nou aderate. Astfel, pot aparea conflicte cu marcile inregistrate la nivel national.

Daca marcile nu pot coexista din diferite motive, ba chiar se solicita anularea in instanta a marcii nationale, rezolvarea acestor posibile conflicte are la baza vechimea marcilor.

Cererile de inregistrare a unei marci UE se pot depune numai direct la EUIPO, cea mai simpla varianta fiind depunerea electronica prin completarea unei cereri online.

Caracteristicile marcii Uniunii Europene

  1. Caracterul unitar

Prin inregistrarea marcii Uniunii Europene se obtine un titlu unic ce asigura o protectie unitara pe intreg teritoriul Uniunii Europene.

  1. Coexistenta cu drepturile nationale de marca

Protectia prin marca Uniunii Europene nu are un caracter obligatoriu si nici exclusiv. Drept urmare, companiile care nu sunt interesate, pot opta sa isi protejeze marcile doar in statele unde exista un schimb economic semnificativ.

  1. Revendicarea senioritatii unei marci nationale

Titularul unei marci a Uniunii Europene ce are o marca identica, obtinuta pe cale nationala sau internationala, va putea revendica senioritatea marcii respective. Revendicarea senioritatii unei marci are ca efect faptul ca, atunci cand inregistrarea nationala a carei vechime a fost ceruta si acceptata decade, aceasta nu va trebui reinnoita pentru a se mentine drepturile ce decurg din inregistrarea ei.

  1. Transformarea marcii Uniunii Europene in marca nationala

 Orice marca a Uniunii Europene ce nu a putut fi inregistrata la nivel european, poate fi transformata in marca nationala. Aceasta transformare necesita depunerea aceleiasi cereri pe langa oficiile nationale in care nu exista obstacole la inregistrare, cererea beneficiind de data de depozit a marcii Uniunii Europene.

Specialistii in proprietate industriala din cadrul agentiei noastre te pot consilia oricand, pentru a lua cea mai potrivita decizie cu privire la protectia brandurilor tale.